وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن/قسمت هشتم- محمدموسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 272
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 239
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 27
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 24
    آي پي امروز آي پي امروز : 91
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 80
    بازدید هفته بازدید هفته : 562
    بازدید ماه بازدید ماه : 3232
    بازدید سال بازدید سال : 145112
    بازدید کلی بازدید کلی : 481792

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.71.239
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

استصحاب وکاربرد آن/قسمت هشتم- محمدموسی زکی

فصل دوم:حجیت استصحاب واقسام 

1 -  حجیت استصحاب:

همانگونه که بیان شد در میان اصولیین در بارة استصحاب و حجیت آن اقوال و نظریات متعدد بیان شده است که عبارتند از:

1 – استصحاب مطلقا حجت است.

از جمله طرفداران این نظریه آخوند خراسی در کفایة الاصول[1] و مرحوم مظفر می‌باشند.[2]

2 – استصحاب مطلقا حجت نیست.

از جمله طرفداران این نظریه سید مرتضی و پیروان او می‌باشند.[3]

3 – برخی از اصولیین در بارة حجیت استصحاب قائل به تفصیل می‌باشند و معتقدند که در  امور عدمی جاری می‌شود، مانند عدم تذکیه، عدم کرّیت آب و... ولی در امور وجودی جاری نمی‌شود، از جمله طرفداران این نظریه، مرحوم سید علی صاحب ریاض المسائل می‌باشد.[4]

4 – برخی دیگری از اصولیین معتقدند که استصحاب در احکام شرعی اعم از جزئی و کلی جاری می‌شود ولی در موضوعات خارجی جاری نمی‌شود.[5]

5 – برخی از اصولیین از جمله حر عاملی معتقد است که استصحاب در احکام شرعی جاری نمی‌شود ولی در موضوعات و متعلقات احکام شرعی جاری می‌شود.[6]

6 – برخی معتقد اند که استصحاب در احکام شرعی جزئی جاری نمی‌شود ولی در احکام شرعی کلی و موضوعات خارجی جاری می‌شود، از جمله طرفداران این نظریه محقق خوانساری می‌باشد.[7]

7 – فاضل تونی در کتاب الوافیه در مبحث استصحاب، بین احکام تکلیفی و احکام وضعیه قائل به تفصیل شده است؛ یعنی استصحاب را در احکام تکلیفی جاری می‌داند ولی در احکام وضعی جاری نمی‌داند.[8]

8 – بر خی دیگری مانند صاحب حدائق الناضره، معتقدند که در احکام شرعیه‌ای که از طریق اجماع ثابت می‌شود، استصحاب جاری نمی‌شود ولی در احکام که بواسطة ادلة دیگری مانند کتاب، سنت، و... ثابت می‌شود، استصحاب جاری است.[9]

9 – برخی دیگری از اصولیین میان شک در اصل وجود مقتضی و شک در رافع تفصیل قائل شده است.[10]

توضیح مطلب این که در رافع و مانع دارای اقسامی پنچ‌گانه می‌باشد:

الف)  شک در اصل وجود رافع؛ مثلا مکلف یقین به طهارت؛ یعنی وضو دارد ولی الان شک می‌کند که آیا حدثی از او خارج شده است یا خیر؟.

ب) شک در رافعیت موجود: پس از وضو، رطوبتی خارج می‌شود، مکلف نمی‌داند؛ حکم این رطوبت همانند بول و منی است که رافع وضو می‌باشد یا خیر.

ج) مکلف پس از وضو خفقه (چرت) بر او عارض شد، نمی‌داند آید این داخل در خواب هست تا رافع طهارت باشد یا خیر؟.

د) متیقن سابق امر مردد باشد؛ یعنی این لباس که شسته است آیا با خون نجس شده یا با بول، اگر با خون نجس شده باشد یقینا نجاستش رفع شده است؛ اما اگر با بول نجس شده باشد، نیاز به دو بار شستن دارد.

محقق حلی صاحب معارج الاصول می‌فرماید استصحاب در قسم اول جاری می‌شود و در بقیه موارد استصحاب جاری نمی‌شود.[11]

شيخ انصاري (ره) ضمن مطرح و بررسی نمودن انظار و اقوال متعدد و نقد آنها، خود نظر نهم را پذیرفته؛ مبني بر اين كه در بين اقسام استصحاب فقط استصحاب شك در مقتضي معتبر نيست.[12]

اما نظر مشهور علماي اصولی پس از وي اين است كه همة اقسام استصحاب معتبر است.[13]


2


[1] . آمحمد کاظم، خراسانی [خوند]، کفایة الاصول، ص 404.

[2] . محمد رضا مظفر، اصول الفقه، ج 2، ص 250.

[3] . مرتضی انصاری، فرائد الاصول، ج 2، ص 31 – 32؛ اصول الفقه، ج 2، ص 250.

[4] . محمد رضا مظفر، اصول الفقه، ج 2، ص 250.

[5] . میرزای قمی، قوانین، ج 2، ص 57.

[6] . حر عاملی، الفوائد الطوسیه، ص 208.

[7] . به نقل از: مرتضی انصاری، فرائد الاصول، ج 2، ص 34.

[8] . فاضل تونی، الوافیه، ص 202.

[9] . یوسف، بحرانی، الدرر النجفیه، ص 34.

[10] . به نقل از: محمد رضا مظفر، اصول الفقه، ج 2، ص 250.

[11] . محقق حلی، معارج الاصول، ص 207.

[12] . مرتضی انصاری، فرائد الاصول، ج 2، ص 218 ـ 197.

[13] . سید ابو القاسم خویی، مصباح الاصول، ج 3، ص 30.


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 15:35
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: